Роспись  вкратце нововводным церковным раздором,
ихже собра Никон патриарх со Арсением чернцем от разных вер,

о нихже Павел пишет: не суть бо веры, но ереси и раздоры,
единая бо есть истинная вера, еже во Христа, юже достоит нам неподвижно соблюдати.

Священноиерей Лазарь


В царствующем граде Москве выломал престол в соборной церкви, что был освящен от прежних патриарх. А он сделал о пяти столпах и вервиею привязал четыре столпа к сред­нему столпу: а мощи под дску положил; а вместо литона антимис печатной положил, своим переводом. И советницы его по своим паствам такоже творят: старые престолы выламывают и вновь посвящают своим вымыслом, и те антимисы повсюду разсылают, а велят поверх престола класть, а мощи велят класть под дску. И то они творят не по истине: связание четырех столпов к пятому прообразует четырех патриарх с папою. А мощи святых кладут под дску: и то святым попрание. А по истинне, по преданию святых отец, быть святому престолу единостолпну, или четверостолпну, а вервию обязати верх срачицы, по дске, в три ряды, и антимис верх срачицы пришить в три же ряды, а в нем мощи святых, а на верх индитии литон положить. И единостолпный престол плинфеный образует, по Даниилу пророку, камень, а четверостолпный обра­зует четыре евангелия, а одежды и обязание, мvро и масло образует совершенне погребение Христово, а литон сударь именует.
Они жь напечатали в новом Потребнике на освящение церкви престол мылом помывать, а у срачицы по краех четыре верви зделати, и тем столпы связывать: а срачица в новых  книгах напечатана саваном: а над мощми указано слу­жить в иной церкви, а не в той, кую святить; а будет в той день не поспеет освятить, ино в иной церкви досвятить; а над мощми службе быти в иной же церкви, и по утрени преносити мощи архиерею на главе. А протопопом, и попом святить не велено; а кто де дерзнет от священник церковь святить, и тот де не освятит, но и смертно согрешит, то колми паче в приношении бескровныя жертвы. И сие их умышление отеческому преданию великое нарушение.
Они же во святых церквах амбоны выломали, и в то место свои рундуки сделали. И то взято от латыни; а от святых отец амбон сотворен изначала во святых церквах, а не рундук, по­тому что те пророцы евангельски о Христе про­рочествовали, для того над ними Еваагелие прочитати, и по правилом без малых ризиц на него не восходить. И те их рундуки святых отец преданию разрушение.
Они же архиереи во своих паствах велят слу­жить по новым Служебникам с великим запрещением, а хто не служит, и тех от церквей отставливают. А в тех Служебниках велено слу­жить над пятию просвирами, а не над седми по преданию. Да  егда  вынимать  часть о царском здравии и о спасении, а ныне вместо того напеча­тано: Помяни Господи. И сею речью они о царском здравии Бога не молят: та речь заупокойная, а не о здравии. А на тех просвирах печатать велят крыжем, как и у латынь: тако сотвори в лето 6947-е Исидор митрополит, приехав со осмаго собору, служил такоже и Игнатей патриарх при растриге. А по преданно святых апостол и свя­тых отец истинная  жертва достоит приносити седмию просвирами: о том святый Афанасей пишет: седмь просвир во образ седми хлебов, яже прият от Авраама Мелхиседек царь Салимский, и принес Богу хлеб и вино, якоже и Христом, седмь хлебов повеле учеником народам предложити; те же седмь просвир во образ седми веков и седми вселенских соборов и седмичных дней. А на них печатать трисоставный крест Христов в крузе: о том бо Дионисий Ареопагитский пишет, яко круг являет печать непостижимаго Бога; а Василий Великий пишет: прежде приношения хлеб крестом знаменан; о том и пророк Исаия (гл. 60) глаголет: слава Ливанова к тебе приидет кипарисом и певгом и кедром  вкупе прославити место святое Мое. В тех бо трех древесех, свидетельствуют, сотворен бысть крест, наньже восшед Господь прослави церковь. А крыж являет образ кресла, егда жидове, поругавшеся Христу, совлекоша с него ризы его, и одеяше его хлами­дою червленою, и возложиша на главу его венец тернов, и посадиша его на кресла, и прегибающе колена, и поругашася ему. И те кресла от святых отец преданы архиереом на поседание, еже мы, вместо поругания Христова, им, архиереом, поклонение творим. А хламида образует червленыя ризы; а тернов венец оброснение главы образует. А што нашивают образ креста на ризах, и на патрахилех, и на поручах, и на стихарях, и на уларях и на протчих  церковных потребах: и той образ взят от тех же кресел, на нихже Христос бе посажден, того ради Христовы страсти все во священнодействии положены. А егда Христос от мертвых воскрес: и той образ креста под ногами его пишется, являя, яко не сим образом победи диявола, но истинный, совершеным, трисоставным крестом, на немже распятся; с ним же и разбойника в рай посла.
Да он же патриарх со властми зделали посохи со змиею двоеглавною: и то они взяли от жидовства, по чину, егда Моисей вознесе змию в пустыни: а от святых отец предано быть на посохах кресту Христову, а не змиям.
Они же сделали у сака и у мантей звонцы многия: и то они взяли от жидовства же, по чину Ааронову, а не по преданию святых апостол и святых отец: достоит быти чину святительства по образу Христову, якоже и Христос по чину Мелхиседекову.
Да он же, патриарх Никон, сделал себе ка­милавку и клобук рогатой по образу папы Евгения, что осмой собор собирал во граде Флоренске; а кой клобук по явлению ангела сделал великий царь Константин папе Селивестру, и тот клобук ни во что поставил.
Он же, патриарх Никон, сделал себе шапку рогатую без опушки, а назвал ее митрою; а што по явлению пресвятыя Богородицы дана шапка свя­тому Кирилу Александрийскому, и он тое оставил.
Он же, патриарх Никон, и власти благословляют обема рукама в пременении: и то взято от жидовства, по чину, егда Iяков благословляше внучата своя Ефрема и Манасию, пременены руце творяше во образ креста.
Да они же пятию персты странно некако благословляют.
Да они же учат и понуждают православных християн креститися треми болшими персты, а не двема, и  глаголют они те три перста во образ Троицы: и тем они  Христова два естества, бо­жество и человечество, отмещут, и то они мудрствуют яко Иеремия поп болгарский, подобно же и Арию. А о истинном крестном знамении, како подобает архиереом и иереом благословляти и на себя крестное знамение рукою возлагати всем православным християном двема персты, предаша известно писание и достохвално преподобнии отцы наши Иванн Златоустый, Кирилл Иеросалимский, и Мелетий Антиохийский, и Феодорит, и Максим Грек, и в Стоглаве глава 31-я сице возглашает с прочим толкованием: аще кто не благословляет двема персты, якоже и Христос, или не воображает крестнаго знамения, да будет проклят.
Да он же, патриарх Никон, напечатал в новых книгах о крестном знамении, что де Макарий патриарх Антиохийский и Гавриил патриарх Сербский с митрополиты подписали с клятвою воображати знамение креста треми персты: и то он на них солгал. Макарий патриарх Антиохийский написал: аще кто с треми первыми персты не воображает крестнаго знамения, по преданию восточныя церкве, якоже прият от начала веры и доселе, да будет проклят, и прочее; а Гавриил патриарх Сербский и митрополиты вышереченная исповедали и подписали тажде.
Да в новых же книгах напечатано, в пяток страстныя недели, пред Евангелием и после Евангелия, вместо: Слава страстем Твоим, Господи, пети велено: Слава долготерпению Твоему, Господи, слава Тебе. И тем они страсти Христовы не исповедуют, а долготерпение Христово тем исповедуют временно и мимошедшее.  А святии апостоли и святии отцы пишут: страсть Христос нас ради претерпе во едино время, а долготерпение Его и милость вовеки веком, а не временное: не коснит бо, рече, своего обетования, да не погибнут, но да вси в покаяние приидут.
Да они же, патриарх и власти, в великую суботу гроб Господень поставляти велят на полдень лицем: и то они взяли от армен: а по преда­нию святых апостол и святых отец, гроб Го­сподень поставляти к востоку лицем.
Да он же, патриарх, и власти во святую неделю Пасхи на литоргии Евангелие чтут: сами станут перед престолом, а архидьякона, или протодьякона, поставят, против себя, а иных и на полдень ли­цем, и на запад, и в нощь, и чтут евангелие все на переменах на пять статей. И то они взяли от римлян и от армен; а по преданию святых апостол и святых отец, по уставу, Евангелие чести велено архиерею, или иерею, на горнем месте, ставятся за святым престолом, а не перед пре­столом, а в церкви единому архидьякону, или протодьякону, или дьякону достоит чести. А что они стоят пред престолом в то время, как чтут Евангелие: и тем они святому престолу ру­гаются; а еже престол безчестити, не престол безчестят, но седящаго на нем Iсуса Христа, Сына Божия, Творца и Царя всей твари.
Да в новых же книгах напечатано во исповедании православныя веры: егоже царствию не бу­дет конца: и та речь не истинна. Да тут же в толковании пишет: «ибо к настоящему, аще и грех упраздни плотию своею, понеже един сам явися безгрешен, и распятся, и воскресе, и царствова над смертию, и связа лукаваго узы, еще же есть и Царь, яко Бог: но обаче истинно царствует токмо онеми, иже познавают Его и служат Ему, неверными же и иномысленными, иже живут беззаконно, аще есть и Создатель их и Промысленик, не царствует совершенно». И тем они ныне царства Христова и власти не исповедуют, и то их мудрование еретическое: о том бо святии апостоли и святии отцы пишут, яко Iсус Христос, Сын Божий, царствует не токмо зем­ными, но и небесными совершенно, и по преданию святых отец достоит истинно рещи: Егоже царствию несть конца.
Они же, патриарх и власти, говорят в церквах аллилуйю трегубую, а в четвертые: Слава Тебе, Боже, кроме апостольских и отеческих преданий: сия несть православных предания, но латинская ересь, не славят бо Святую Троицу, но четверят, и Святаго Духа от Отца и Сына исходяща глаголют, и тем раболепна Святаго Духа творят. Известно о сем пишут преподобнии отцы Максим Грек и Евфросин Псковский, и в Стоглаве глава 42-я, а в максимове книге глава 45-я.
Да в новом же Потребнике напечатано в крещении человеческом, в молитве водоосвященной: да отступят от нас вся воздушная и неявленая привидения, и да не утаится в воде сей демон темный. И посем двоеточие. Таже: ниже да снидет со крещающимся, молимся тебе дух лукавый, помрачение помыслов и мятеж мыслей наводяй. Таже двоеточие. И потом: но Ты, Владыко всех. И сия речь отметная. Да в той же молитве конец четвероличен.
Да в том же крещении чин положен мvропомазания от главы и до ногу: и то взято от жидовства. А которыя стихи были сотворены от святых отец на мvропомазании, и те все отставлены.
В том же Потребнике молитва заклинателная на имя святаго Трифона на лютыя звери, на черви, и на мухи и на мушицы, и на всякой гада; а вязати их, и бити и мучити Ангелу свинцом и железом: а заклинати их именем, на камени написаным и не носившим, но разседшимся яко воск от лица огня. И сия молитва несть православных, но их злохитрством неведомо какая волшебная.
Да в новых же Потребниках напечатано во исповедании кающихся: поп седит, а  кающийся пред ним припал на едино колено, а руце простер к нему. И то взято от латыни, а правоверию нарушение: достоит исповедающемуся пред святым Евангелием и честным крестом предстояти со страхом многим и со слезами, кому Бог подаст, а не перед попом на колену стояти.
Да в новом же Служебнике напечатано: свя­щеннику, как причастие приимая, глаголати в себе: причащаюсь я поп, имя рек. Та речь латынских попов: они бо крещают и причащают, тако ся именуют: крещаю тя, или причащаю тя я поп, имя рек.
В старых печатных и писменных книгах написано: Спаси нас Сыне Божий, воскресый из мертвых, поющих Ти аллилуйя 3-жь. И тако прославится Сын со Отцем и со Святым Духом. А ныне напечатали и поют: аллилуйя 1-жь, и тем Сына Божия со Отцем и Святым Духом не славят.
Да в новых же книгах напечатано: Честнейшую херувим и славнейшую без сравнения сера­фим. Серафими же напечатаны ветрении. И та их речь ложная. Богородице в похуление. А по преданию святых отец истинно рещи: Честнейшую херувим и славнейшую воистину серафим, небесных сил, а не ветреных. А у канунов говорят в припевах: Пресвятая Богородице, спаси нас. И то не истинно; достоит нам рещи: Пре­святая Госпоже Богородице, спаси нас, понеже Господа роди. О том бо святии и преподобнии отцы Иванн Дамаскин, и Антоний Печерский и Филофей пишут, по Господе Госпожу Богородицу исповедуют.
Да в новых же книгах напечатано: Едино­родный Сыне и Слове Божий. Сия речь двоелична. В том же стисе: смертию смерть поправ. И та речь временная. А в прежних книгах, печатных и писменых, написано: Единородный Сын Слово Божие. Сия речь единолична. Да в том же стисе: смертию на смерть наступи, или поправ. Сия речь во веки вечныя.
Да в новых же книгах напечатано: Достойно есть, яко воистинну, блажити тя, Богородицу. И та речь развратна: истинная речь: блажити тя, или величати тя, Богородице.
Да напечатано во отпусках во всех: Христос истинный Бог наш, молитвами, Пречистыя своея Матере. И та речь не слична; достоит говорити: молитвами Его Матере.
Да в новых же Служебниках напечатано тако: Бог молитвами святаго славнаго и всехвальнаго апостола (имя рек), да даст тебе глагол благовествующему силою многою, во исполнение Евангелия возлюбленнаго ти Сына, Господа нашею Іисуса, Христа. И та речь от Христа отвратна, указует Евангелие Христово диякону исполнити.
Да в Служебниках же напечатана ектенья после Евангелия, а совершена за упокой. Сия ектенья положена от святых отец о здравии; ныне же со­вершена за упокой: и то стал раздор.
В том же Служебнике напечатан тропарь: Благообразный Iосиф з древа снем пречистое тело Твое, плащаницею чистою обвив, со благоуханьми, во гробе нове, закрыв, положи. То и конец; и тем они воскресения Христова не исповедуют.
Да в новых же книгах напечатано: Един свят, един Господь Іисус Христос, в славу Бога Отца. И то есть Христову имени разделение; а в правилех написано: аще кто по соединении Хри­стово имя разделяет по господству, или по силе, да будет проклят.
Да в новых же Скрижалех напечатано: креста образ от двою древу слагати и поклонятися, и аще де кто от неверных укорит, яко древу по­клоняемся, можем де два древа разлучить, и образ креста разрушить, и яко праздна и не суща непщевати древа. И то есть кресту разрушение, а не поклонение; а два древа сложить: и то есть не крест, но крыж латынской.
Да в тех же книгах напечатано, креста на себе носити не велено, а хто де носит крест, и тот де не надеется нощи перенощевать, или дня передневать. И то есть святых отец преданию попрание.
Да в тех же книгах напечатано, яко святии зде нас не присещают и не могут являтися: и то святым есть похуление. Сам Господь во Евангелии глаголет: сподобльшиися век он улучити равни суть ангелом, сынове света суть. По сему Христову словеси могут святии присещати нас, являтися, яко и ангели, и мнози святии отцы, от­ходя света сего, учеником своим глаголаху, яко аще и отходим телесне, но духом с вами пребывати будем.
Да в новых же книгах напечатано: Приидите поклонимся и припадем к самому Христу, Цареви и Богу нашему. В сей речи имя Христово разделено: Господа Iсуса отнято. А в правилех святых отец написано: аще кто разделяет имя Христово, да будет проклят.
Да в молитве: Свете тихий напечатано: Ісусе Христе, а Сына Божия отставлено: сие разделение вышереченней клятве подлежит от святых отец. Да в той же молитве напечатано: живот даяй, тем Тя мир славит.
Да в новых же книгах напечатано: Господи, прибежище был еси нам. Еще же и в тропаре напечатано: на престоле был еси, Христе. И те речи Христу похуление и отметны; сею речию сказуют нам Господне прибежище и на престоле бытие мимошедшее.
Да во всех новых книгах напечатано во многих местех Христово имя в разделении. А в правилех святаго Кирилла Александрийскаго написано (правило 3-е): аще кто лицема двема, рекше составома, сущия во апостольских и евангельских писании разделяет гласы, или о Христе от святых глаголанныя, или от самого Христа о себе, ова убо яко человеку от Божия Слова особно разумевая прилагает, боголепным же, иже от Бога Отца Слову, да будет проклят.
В новых же Служебниках вход напечатан не против старых книг, и молитвы архиерейския и иерейския отставлены: и тем они возгордилися, мнятся чисты быти. Еще же и людям велят в цер­ковь входить без молитвы: и то есть к Богу безстрашие.
Да ныне же по многим церквам 9-й час поют с вечернею. А в Номокануне написано: аще кто не чтет, или не слушает 3-го, 6-го, 9-го часа, ниже да яст.
Да по новым же Служебникам священницы часом отпусту в царских дверях, ни прощения не творят. О том пишет в Стоглаве, во главе 41-й: повелеваем во всех святых Божиих церквах быти отпусту часом пред обеднею в царских дверях и прощению.
Да в новых же книгах напечатано, в Служебниках, на отпусте литоргии, Достойно есть от­ставлено.
В новых же книгах напечатано пред Евангелием и после Евангелия: Слава Тебе, Господи, слава Тебе. И та речь двоелична ко Христу Богу, а не совокупна.
Да в новых же книгах напечатано пред отпустом: Слава и ныне, Господи помилуй 3-жь, а 4-е Благослови. И тем являют четвертое лице. Да они же, патриарх и власти, стоят на местех своих и говорят: Мир всем, на всю цер­ковь. А та речь достоит говорити священнику служащему, и тем они гордятся: священническую службу ни во что ставят. А диякони говорят: Главы наша Господеви преклоним. И те речи они к себе говорят, а не к народу, и то есть гор­дость и раздор. А в правилех Великаго Василия написано: аще и грешен священник, но совер­шенна жертва приносится, содействует бо Дух Святый.
Да в новых же книгах от рождества Хри­стова убавлено в летописях осмь лет. И се они творят, подобяся слугам антихристовым: не ток­мо лет числа от создания мира погубляют, но и дни и месяцы с новою своею верою; а старыми ересми ныне начинают даже место своему властелю антихристу приготовят, якоже в Риме бысть по рождестве Христове в лето 1582-е, а от создания мира 7082-е, папа Григорий вторыйнадесять календарь премени.
Да в новых же книгах, в Потребниках и Служебниках, все церковныя чины и молитвы на­печатаны не против прежних старых печатных книг. И то все церкви раздор: о сем бо святый Исидор Пилусийский глаголет: отъемлющии, или что приложити смеющии к Богодухновенным словесем, единым от двоих недугуют, или убо не вероваша Духом Святым реченных бывших святых писаний, или суть неверни, или себе непщуют мудрейших Святаго Духа, и что иное, токмо беснуются.
Да ныне же по многим церквам антифоны поют и говорят по единожды, не против устава: и то церкве раздор и самочинство.
Да в новых же книгах напечатано, во все месяцы охтая петь не велено в седмичных днях: и то взяли от римлян.
Да они же в месяцы прокимнов священникам сказывать не велят: и то они взяли от латын.
Да они же прокимнов петь на литоргии не ве­лят. А по уставу святых апостол и святых отец сказывать и петь велено.
Да они же ектеньи сугубыя отставили на вечерни, и на утрени, и на литоргии: и то они взяли от римлян же.
Да в новык же книгах напечатано, в пренесении честных даров поклонения им творити не велено; а глаголют они, яко во входе сем да­ры не совершенны. И то их мудрование не истинно; истинно же глаголет: О освященных честных дарех Господу помолимся. Да освятятся ли? ни: ибо освященни суть: но да будут нам освятительны. Да в новых же книгах напечатано: Честнейшую херувим и славнейшую  несравнительно серафим; серафими же напечатаны ветреныя, а ангели пламень огня. И то есть ложь: Давыд убо глаголет: творяй  ангели своя  духи, а не ветреное дыхание, и слуги своя огнь палящ, а не пламень огня. Пламень убо огня бывает з дымом, от огня изшедший; а ветр пошествие воздуха. И тем они приводят ветреныя серафимы, еже  по аеру, бесове.
Да в новых же книгах напечатано: И видех, глаголет Іезекииль, и се ветр велий грядяше от севера. И то суть не истинна, Iезекииль виде дух велий, а не ветр; о том писано в пророчестве его. Да в новых же книгах напечатано, на прежесвященных литоргиях, на преношении даров всех вас да помянет Господь Бог говорить не велено: и то святых отец преданию нарушение.
Да в новых же книгах напечатано: два есте­ства Богочеловека. А в правилех написано: аще кто именует Христа богоносна человека, да будет проклят. Достоит нам имети совершенна Бога и совершенна человека, а не Богочеловека.
Да в новых же книгах напечатано: яко у Го­спода милость и у Него избавление и очищние. Аще у Него исповедуют, почто от Него не исповедают? Всем нам от Бога подается милость, и избавление и очищение.
Да в новых же книгах напечатано, в богородичне: яко Спаса родила еси душ наших. И та речь несовершена; совершенная же речь: яко ро­дила еси Христа Спаса, Избавителя душам нашим.
Да в новых же книгах напечатано в херу­вимской песни: ангельскими невидимо дориносима чинми; а в толковании: копии носима, и: с копии провождаема. И та речь Христу в поругание, а не во славу: Ісус Христос Сын Божий от ангельских чинов приемлет невидимое дароприношение, а не копие и с копии провождение.
Да в Служебниках же напечатано, в большом выходе великому государю во всех церквах говорят титлы полныя, болшия, и сами они говорят великаго государя осподарем, тишайшим и кротчайшим. И тем они его государьскому имени ру­гаются, и пред людми величают лицемерством, а втайне за упокой поминают. А во октеньях о здравии и о спасении не говорят; и о болярех и воех его не говорят, а говорят вместо того полаты каменныя и воинство полатное, а не царево. И то их умышление отеческому преданию разрушение. Да в новых же книгах напечатано, в во­скресные дни, когда бывает полиелеос, Блажени непорочны отставлены.
Да в воскресные же дни и в полиелеосные на утрени, по 9-й песни. Достойно есть, яко воистинну блажити тя, Богородице, - отставлено же: и то пре­данию святых отец и уставу нарушение. О том пишет святый Кирилл: Не прелагай предел вечных, яже положиша отцы твои: не беша бо тии глаголющии, но Дух, иже от Бога Отца.
Да в новых же Потребниках напечатаны в венчанье многия речи не против прежних старых книг. Да тут же напечатан ирмос. Исаия ли­куй, а в концы пишет: егоже величающе, Девую блажим. И та речь от Богородицы отвратна; а в старых книгах того стиха не бывало, и то церкви раздор.
Да патриарх же Никон и власти возлюбили пение еллинское, и в церквах поют многия стихи ни по гречески, ни по словенски, согласием арганным. О том преподобный Памво, пророчествуя, рече: Не пишите доброю грамотою: хощет бо последний род гладити предания отеческая и писати песни и тропари еллинския, по своей воли, и протчая.
Да в новых же книгах напечатано в концы 50-го псалма: тогда возложат на олтарь Твой тельцы. И тою речию образуют они жидовскую ветхую жертву.
Да в новых же книгах напечатано в кондаке: Егда сошед языки слия. И та речь на бытейския книги ложная и на Бога хулная: Бог, сошед, вышний языки размеси и племена раздели, а не слия.
Да он же, Никон патриарх, велел себя в но­вых книгах печатать господем московским и всея Великия же и Малыя и Белыя Росии, и многих епархий, сущих по земли и по морю, и всея северныя страны господь Никон. И тем он на Бога возгордился; а у нас, православных християн, един Господь, Ісус Христос Сын Божий, а не Никон патриарх; а святии апостоли и свя­тии отцы господем себя не писали и не называлися ни которыя.
Да он же патриарх в новых книгах велел себя печатать премудрым, и великим государем, и равным Аарону и Ильи пророку: и тем он явно на святых возгордился. Глаголет убо свя­тый Кирилл Іеросалимский во святей своей книзе: Иже аще кто на земли возносится паче всех, блюдися сего: сей бо дух антихристов.
Да он же, патриарх, и власти в новых книгах напечатали и говорят, - многим святым имена переменили не против старых книг. И то есть святым похуление: о том и апостол Іяков пишет, глаголя: не богатии ли насилуют вами? не тии ли хулят имя, еже на вас нареченное свыше? Сие пишет о мирских людех: то колми паче о святых, еже имена переменяти.
Да в новых же книгах напечатано во всех молитвах и в возгласех: ныне и присно и во веки веков. И та речь еретическая.
Кирилла Іеросалимскаго глава 9-я: Указует убо еретическия вины, како они единое малое слово доброе зле уразумевают, многия же в нем греси созидают. Слово же убо сие на многих местех в писании знаменует вовеки веком, а не пременное. Хощеши же ли уведать вину безумнаго их умышления, иже учат противно нам и глаголют, яко Христос по судном дни предаст царство свое Богу и Отцу, зле и безумне сие разумевающе, сия есть еретическая и богохульная речь. Се явственно, яко начатка днем Христовым не достоит исповедати, такоже не приимайте нигдеже, иже кто рече: конец царства Христова. Разоритель убо добру диявол, из давних лет насеяв таковых плевел, ей, аки терние и волчец в чистую пшеницу ввел. Якоже и Даниил пророк пишет во главе 12: всю Божию и святых его истинну восхощет превратити злыми делы и всех первых превзыдет и трех царей искоренит, и словеса к Вышнему возглаголет, и святая Вышняго смирит, и помыслит пременити времена и закон. О сем да познаеши, яко предотечи антихристовы, в нихже действует дух его, и возглаголет на Бога, даже тя по пророческих и апостольских Святым Духом реченных не имать прельстити. О том бо и святый апостол Петр пишет: Яко в последняя дни приидут ругатели, по своих похотех ходяще, и глаголюще: где есть обетование пришествия Его, отнеле же отцы успоша, вся там пребывают от начала созданию. Утаитбося им сие хотящим. И мнози будут лживи учители, имиже путь истинный похулится, и в преумножении льстивых словес вас уловят: ихже суд искони не коснит и погибель их не воздремлет. Еще же и святый Іюда апостол пишет: Яко в послед­нее время будут ругатели по своих похотех и нечестиях ходяще. Сии суть отделяюще себе от единости веры и суть телесни, Духа Святаго не имуще. И Павел апостол учит, глаголя: да не бываем ктому младенцы умом, влающеся во всяком ветре учения во лжи человечестей, в коварстве козней лщения. Того же ради и Златоустый глаголет: Детем убо свойственно есть неуставным быти в разуме, слушающе ложнаго учения, ныне сие, а потом иное: преходяще вся разумная хотяще солгати. Тако убо и  еретицы творят, о нихже явственно апостол Павел, остерегая, пишет: Братие, блюдитеся, да никтоже вас прелстит хитростию и тщетною лестию по преданию человеческому, по стихиям сего мира, а не по Христе Ісусе. Яко в том живет всяко исполнение божества телесне: и да будете в Нем исполнени, иже есть глава всякому началу и власти. Се бо Павел апостол воспоминает, дабы ложнаго ради умышления ко иной ложной главе, кроме Христа, не приставали. И паки инде глаголет: плотьская мудрость вражда, есть на Бога и закону Божию не покоряется, ни может бо. А яко видим, иже сами духовныя мужи плотское все разумеюще и в мире сем по плоти живуще, а не по духу, и ради свободнаго жития законы превращают и пределы уставленыя им прелагают и от веры отступают, а православие с еретичеством соединяют, с новою своею верою, а старыми ересми иже начинают. О том бо глаголют святии отцы, иже составиша седмь вселенских соборов и утвер­диша, глаголюще сице: иже смеют иную веру спи­сывать, или составлять, или износити, и аще будут епископи, или иереи, или клирици, да отлу­чатся, а мирстии да прокленутся. И еще глаголют: аще кто все предание церковное написанное, или не написанное отметает, да будет проклят. Что убо сим рекут истинны супостаты? И свидетель глаголемых достоверен блаженый Кирилл: аще кто от исправления  утверженных богоносными отцы подвигнет что, ктому таковаго не подобает звати строением, но преступление и на Бога нечестие. Бла­женный же Златоуст яве глаголет: Яко в царских златицах иже мало что от образа отсечет, всю златицу ложну содела: также и от здравыя веры и малейшее преложив, всю веру повреждает. И аще кто в той седми вселенскими соборы утверженой правде пребудет, спасен будет, якоже пи­шет; а кто отступит, или в чем порушит, погибнет во веки. Егда же уставися последнее и со­вершенное  всем исповедание веры, то уже несть потреба претворяти, или отъяти, или пременити. Аще бы что инако вново пременяти, то святии отцы седми вселенских соборов на похвалу и на память умели проповедать, но глаголаша и написаша еще: аще инако кто дерзнет что вново уставляти и проповедати, а не тако, якоже святии апостоли предаша и святии отцы утвердиша, то уже к разрушению и к разорению есть, а не начаток проповеди и вере. Пишет Мелетий патриарх Александрийский [6-е послан. Кирил. кн.]:         Продолжение далее.....
[главная][наше упование][раскол патр. Никона][раздор митр. Корнилия][ересь монаха Алимпия][богослужение][жизнь общины][отдел соц. поддержки][библиотека][фотогалерея][контакты]