ЧЕЛОБИТНАЯ ИНОКА АВРААМИЯ, ИСПОВЕДНИКА И МУЧЕННИКА, И ДУХОВНОГО СЫНА ОГНЕПАЛЬНОМУ АВВАКУМУ [1670 г.]

ЦАРЮ-ГОСУДАРЮ и великому князю Алексею Михай­ловичу, всеа Великия и Малыя и Белыя Русии са­модержцу, бьет челом Богомолец твой, грешной чернец Аврамей, на властей великого Московского государьства твоего. Оне власти остригли меня, бого­мольца твоего, и сняли клобук, и камилавку, и мантию, и градскому суду предали. И со 178 году, февраля с 13-го числа, и до сего времени держим за крепким караулом, яко злодей. А вины никакия пред ними властьми не обретаю; толко мало изрек им правду о догматех церковных, яко зело много блужения в книгах их правления объявилося, оне же власти сего ради на худость мою прогневалися. И молю, грешник, изволь, государь, милостиво послушать своего богомольца и не яростию обличи, ни гневом накажи грешника, хотящаго тебе, госу­дарю, мало изрещи о утвержении царствия твоего и о умирении святыя, соборныя и апостольския восточныя церкви, породившия тя во святей купели святым крещением, о нейже многажды молили и били челом тебе, великому государю, во многа времена мнози отцы и братия наша, чада церков­ная, имущи велику ревность во благочестии, и челобитныя тебе, государю, подали, и в них засвидетельствовали от божественных писаний, яко раскола ради церковнаго велик гнев Божий бывает и всем православным християном душевная пагуба от настоящаго ныне злочестия и от насилия отступнического. И того ради молиша тя страдалцы и юзники о Христе, столпи православия: священный страдалец и от Бога помазанный протопоп Аввакум и Лазарь священник, обличитель Никона еретика, емуже язык до вилок отрезали, Христовою же благодатию паки ясно говорит и еретиков обличает; и паки ему же язык отрезаша и руку десную отсекли, дабы на еретиков не писал обличителных словес. Тако же и Епифанию иноку, язык отрезаста же за слово Божие и за свидетельство  Ісус Христово и руку десную отсекли; но пресвятая Богородица дарствовала своему рабу язык доброглаголив, якоже и Лазарю, явлением Божественнаго пророка Илии. Тако же и священному диякону Феодору, велику ревность имущему во благочестии, и тебе государю зело добра хотящаго, и паче иных в божественном писании потрудившася и много полезнаго церкви ведуща, емуже за догматы церковныя язык двократы отрезаша и персты у десныя руки отсекли. Стефану же, по прозвищу Черному, иже некогда бывый дьяк в Нижном Новеграде, емуже двократы язык урезан за церковь Христову, церковь же его исцелила и светлоглаголива устроила. И прочии с ними, страждующии о Христе, возвещали тебе, великому государю, дабы ты умирил матерь нашу миром Христовым, святую Церковь, а не мечем, ни узами, ни темницами, ни гладом, ни жаждею, ни изгнанием ни разлучением друга от друга, мужей от жен своих. И ты, царю, о всех вышереченных неумолим, пребыл еси: а они тебе, государю, во всех молебных писаниях возвещали, яко быти великому гневу Божию в державе царствия твоего, преступления ради отческаго предания церковных догмат. И ты, государь, пекущихся зело о святей восточной церкви, и о спасении твоей царевы души, и о утвержении царьствия твоего, страдалцов моления во всем презрел и благаго их совета уда­лился, и послушал совета злоласковцев мира сего и отступников православный веры, гонителей християнских, нынешних властей, учеников Никоновых, о нихже вселенский учитель святый Іоанн Златоустый в беседах разсуждает на послание Павла Апостола, яко, по отречении своем, приуготовит иных, да делают лютая.
И воистинну, государь, ныне оне, власти, паче того богоотступнаго Никона, правоверных християн люто озлобляют, а православную веру до конца истребляют, или рещи, яко и всю искоре­нили. И таковым злым своим советом и правлением лукавым и тебя, государя, на гнев при­вели, еже оскорбляти страдальцов, языки резати, дабы не глаголали о истине, и руце отсекати, дабы не писали на прелесть их обличителных словес от божественных писаний; а иных многих и в струбах сожигали, от нихже тебе, государю, о едином, воспомяну, о блаженном Исаии. Дивен сей муж был в добродетелех и житие действенное проходил, и премудрости и разума исполнен и благодать Божия бе на нем, и кровь свою пролиял Христа ради, и душю свою положил за слово Божие и за свидетельство Ісус Христово. О таковых же рече Господь во Евангелии: всяк убиваяй вас мнится службу приносити Богу. Иных же иными муками мучат, изгнанием и заточением, и всех страшат, дабы их християне боялися и от правыя веры отступали к их прелести.
И некогда ты, государь, послушал сосуда сатанина, богоотступнаго Никона, изыти на брань чрез волю Божию, казнь на вся страны привлече, забыв пророка, вопиюща, паче же и моляща Бога на таковыя: разрушить языки хотящая бранем. От того часа и доднесь всякое нестроение и междоусобная брань. И егда ты, государь, изволил послушать темных властей, учеников Никона еретика, и православных християн со 178 году гонити и мучити неповинных без милости, и сего ради постиже гнев Божий державу царьствия твоего. И якоже страдалцы тебе, государю, прежде во своих писаниях известиша, тако и сотворил Господь. В прошлом 178 году, в лете, от празника Пасхи Христовы, было в твоем московском государьстве болши тридесяти пожаров, и воздуха нерастворение, и от великих зноев многая хлебная недорода; потом же ныне и всепагубныя беды в державе царствия твоего. Яко же писание глаголет, что Гог и Магог востающе друга на друга, и много крово­пролития будет по всей земли, всем воем секущимся: или Скифстии языцы друг на друга возстающа, по свидетельству Іоанна Богослова; или яко же рече Господь во Евангелии: труси будут по местом, страхования же и знамения с небесе будут, вся же сия начало болезнем; или якоже рече ангел ко Ездре о знамениих последних: приидет, рече, время последнее, живущии на земли обременени будут даньми великими, и скрыется путь правды, и будет царство неплодно от веры, и труси будут по местом, и огнь безпрестани опу­стится, и в сладких водах сланы обрящутся, и тогда разум в хранилищи своем разлучится, изыщется от многих, и не обрящется, и неправда же и  невоздержание умножится на земли. И паки ино писание глаголет: пред пришествием, рече, Христовым велие будет смятение в вере. И ничто же тако разгневает Бога, якоже раздор церковный, и ничто же тако раскол творит в церквах, якоже любоначалие во властех. И сего ради гнев Божий сниде в державу царьствия твоего, отец на сына, и сын на отца оружие воздвиг, такоже и брат на брата. И по многим градом и весемь таковому гневу Божию случися быти, и от того междоусобия многия грады и веси разорилися. Прости, государь, аз, грешник, в заточении сидя, слыших о сем, и в болезни сердца возопих с пророком ко Господу: ох! ох! Господи Боже! милостив буди мне грешнику рабу своему; возми душу мою от мене, да не ктому слышу о людех твоих таковыя скорби и всего мира, смущение. И воистинну, государь, аще не умиришь церкви, не бу­дет мирно царьство твое, но начало мятежем, и к большей погибели приходит: понеже, госу­дарь, твоим попущением еретики церковь Божию развратили зело и вся церковныя правыя догматы истребили без остатку, якоже и прежде писах ти о сем. Понеже, государь, велика прелесть в но­вых книгах объявилася и неисправление. А возбраняющаго несть, разве тебя, великаго государя, аще восхощеши и мощно ти есть. Не погуби души своея во веки, пречистыя ради Троицы. Видим бо тя зело утомлена и смущенна от еретика Никона и учеников его.
Послушай, самодержавне, побеседую с тобою, яко усты ко устом; ис темницы, яко из гроба, тебе глаголю о ныне наченшемся времени и о пестрообразной антихристовой прелести, по числу зверя 666. И о сем помолчю и слезами потру.
Послушай, Михайлович, о новых Служебниках, иже при Никоне-богоотступнике и после его отречения и изникновения: по се время выходов до осми было, а все меж собою не согласны. А прежде напечатали Служебники зело стройны и исправны; а егда взял, к себе из Соловецкаго монастыря ссылнаго черньца Арсения, известнаго еретика, по свидетельству отца его духовнаго, яко трижды Христа отрекшася, учения ради философскаго, и посадил его на печатной двор Никон, сана изверженный, и, стакавшися с ним, напечатали Служебники таковым переводом, что и слухом не слыхано. А те похвалные свои Служебники похулил; и тем он сам собою ложь показал. И сего ради преданию его нечего верить, ни учеников его нелзе слушать, понеже святых оболгал и законы их разрушил. И аще, государь, изволишь нам с ними, властьми, дать свой праведный суд: и мы за помощию Божиею будем тогда их от божественнаго писания обличать. Да и делы своими они, власти, себя явно показуют всем, яко не истиннаго учителя ученицы, но в прелести сопротивника пребывают, по числу, еже о нем, 666, якоже Апостол глаголет о сем: всякое древо от плода явлено бывает, тако и человек от дел своих познавается.
Изволь, государь, послушать: ис темницы, яко из гроба, тебе глаголю, седя за крепким караулом в духовном Содоме и Египте: приклони милостивно ухо свое ко изгнанным правды ради. Извещу тебе их студное и гнилое дело и чюже святыя, соборныя и апостольския, восточныя церкви. И егда сперва брали меня оне, власти, в рекомыя вселенския па­латы, и много ласкали, чтоб принял их новую Никонову веру; аз же Павлу митрополиту изрек: владыка разсуди сам о себе: нас приводишь в новую веру, а сам еще не исправился по той своей вере. Пишет Василий Великий: креститися подобает, яко прияхом; а веровати, яко крестихомся. Да и много есть о сем в писаниих святых, яко не правое крещение, не вменяется в крещение но паче во осквернение. И посему зле крестивыйся добре веровати не может. И вам подобает снова и креститися. И егда исправитеся сами совершенно по своей вере, тогда и прочих учите, понеже учителю подобает учити и творити; вы же сего сами не творили, а иным повелеваете творити. И два крещения восприяли есте, а не так, якоже прочим повелеваете ныне креститися. Сего ради учение ваше неприятно ныне нам, но и зело блазнено. И Павел митрополит сего ради моего малаго речения, яко зверь разпыхался, и не усидел на месте своем, и пришед близ мене, взем мя левою своею рукою за бороду, правою же нача мя по ланитам бити, и збивши с меня на пол клобук, и камилавку, и мантию, и простовласа водя мя за бороду по полате, говорил: я за крещение свое стану; крестился так, как мы ныне на соборе исправили крещение с Никоном. И вопрошая, говорил мне: скажи-де, что превращение в ста­ром и в новом крещении? Аз же, видех такова сурова и безчеловечна, премолчал. И любезно ми сие зело, яко сподоби мя Господь таковаго дара великаго: за имя свое пречистое биена быти по ланитам архиерейскими рукама.
А егда, государь, в то время власти брали меня в полаты: и паче прежняго ласкали, чтоб к их прелести приступил. И много было того, и от многа мало возвещу тебе, государю. Егда начали мя власти о первом вопрошати, что превращение в старом и в новом крещении: и я им сказал о превращении, да и тебе, государю, ныне извещу, яко зло суть крещение, умышленное Никоном богоотступником, и первое превращение в нем.

О первом приложении к Символу православныя веры.

В символе православныя веры к пресвятому имени Господа нашего Ісуса Христа, нареченному от Господа святым ангелом, приложил Никон, сана изверженный, со Арсением еретиком, и напечатали сице: и во единаго Господа Ісуса Христа. И о сем, государь, их мудровании лукавом писано в предисловиих Апокалипсисов толковых Острожской печати, яко сия Керинфа ере­тика прелесть, и сей злочестивый Керинф тако мудрствовал, последуя Несторию проклятому. Той бо злочестивый Несторий Господа нашего Ісуса Христа на два состава разделити не убоялся: иного Бога Слова, от Отца рожденнаго, быти  глаголаше, иного же от Марии рожденна человека. Сего ради окаян­ный и пречистую Богородицу, святую Деву Марию, неизреченно Слово Божие рождьшую, не нарицаше Богородицу, но Христородицу, улишая окаянный Сына Божия божества, тако и рождьшую Его Матерь - богородичнаго звания. Святии же отцы, много того наказавше, не возмогоша обратити; но, востав, отъиде от них с шестию епи­скопы единомышленными ему. Святии же отцы собором, по святым правилом, того осудиша; Господа же нашего Ісуса Христа во едином составе, во двою же естеству, божества и человечества, проповедаша, и пречистую Его Богоматерь воистину истинную Богородицу проповедаша. Сему же подобно Несторию отступник Никон со уче­ники своими умысли, и сим начертанием, приложением литеры единоя, весь символ православныя веры исказили, последуя окаянному сему Несторию еретику, приложили ко Ісусову имени литеру иже. И сие их мудрование зело хулно и нечестиво. И сею прибавочною литерою ижем отделяют человечество Сына Божия во ин состав от бо­жества везде в новых своих книгах. А прилагаючи  иже ко Ісусу толкуют богохулно: i де образует божество во Христе, а иже де человечество. А слово, и ер, и хер и рцы, и твердо у них не растолковано, что теми словами во Христе исповедуют пияныя философы окаянныя. И Наввина Ісуса, и Сирахова Ісуса, и Оседекова Ісуса равны Сыну Божию сотворили ныне, по своему их лукавому тол­кованию: понеже и тем Ісусом, рабом и простым человеком сущим, по лишней же литере, еже есть иже, приложили. Так и те, по их мудрованию, богочеловецы стали прилагателнаго ради ижа. И что есть злее мудрости сея? И люто воистинну, государь, сие мудрование их и скрыто, коварно зело; толко от разсудителных не утаилося, но и зело ясно от божественных писаний обличилося. Еже рещи Іисус, то стало два состава и два сына, четыре лица в Троице, а не три; Троица бо имянуется трисоставная, три лица, три составы, а существо и царство и господьство едино. Во Христе бо два естества исповедуются, и две воли, и два хотения, и два существа: единосущен Отцу по боже­ству и единосущен Матери по человечеству; состав же един. И мы, правовернии, не во двою лицу разделяем, но во двою естеству несмесно познаваем. А что отступник Никон со Арсением еретиком напечатали и приложили литеру ко Ісусову имени  хулно, еже рещи Іисус, то стало два состава. И сие по граматическому разуму соуз; а по осмочасному Іоанна Ексарха слову, то различие именуется, и стало два имени, а не едино. Посему явная сия ересь проклятого Нестория, якоже выше сего рехом, иже два Сына исповедуют, разлу­чая Сына Божия от человечества. Пишет о сем и во Алфавите зело страшно, сице: по граматике анафема, егда убо есть прикладное имя обоих числ всякаго рода, и тогда тоже, еже есть проклят и осужден и отлучен; и паки глаголется анафема, аки некое высочайшее проклятие или отлучение; паки анафема полагается за отлучение. И в первом послании Коринфом глава 12: Златоуст святый различие волхву и пророку полагает, яко никтоже Духом Божиим глаголет анафема Ісус, сиречь никто же Духом Божиим вдохновен глаголет самому Ісусу: ты еси анафема, сиречь разлучен от Бога, и Отца и Святаго Духа, или божество твое разлученно есть от человечества, или нечто ино ложно рещи. И паки той же Златоуст в беседах разсуждает сие апостолское слово разумно зело и глаголет, яко аще видиши кого не вещаюша имени Ісусова, или проклинающа его, разумей по сему, яко волхв есть. Ныне зело разумно верным, яко Никон богоотступник прилагателною литерою разделяет человечество Сына Божия во ин состав, якоже выше рех, и сицевым мудрованием окаянный, якоже и Несторий прокля­тый, в тварь низводит Слово Божие, и волхв есть, якоже святый Златоуст глаголет, иже не вещает имени Ісусова право, но еще и проклинает окаянный адов пес, по оному, вышереченному в беседах разсуждению. Такоже и дру­гое: никтоже может рещи Господа Ісуса, точию Духом Святым, и егда видиши некоего тако глаголюща, разумей, яко духовен есть.

О втором нарушении в символе православныя веры.


Да еще, государь, в том же символе право­славныя веры литеру аз выняли, помогаючи Арию еретику, и глаголют: рожденна, не сотворенна. А подобает  глаголати: рожденна, а не сотворенна. Они же согласишася со Арием; идеже бо речено бысть на посрамление Ариево: рожденна, а не сотворенна, тако (тамо) лукавии, Ария друга своего оправдати хотяще, многосилную литеру аз отъемше, рожденна, не сотворенна с жидами глаголют, еже бо рещи: не сотвори Бог сего, еже рождену быти Христу, в негоже християне веруют. Ты же смо­три, како едина литера по действу сатанину весь мир убивает. Безбожный бо Арий богохулныя гла­голы на Сына Божия изрече, глаголя того быти рожденна и не сотворенна, а не единосущна Отцу. И того ради собра Дух Святый первый вселенский собор, яко да прокленше ересь его и самого не­прощенной анафеме предавше. Сына же Божия проповедаша Господа нашего Ісуса Христа Бога истин­на, от Бога истинна, рожденна, а не сотворенна, и единосущна отцу: а не тако, яко Арий блядословит, или помраченная прелесть Никона отступ­ника. Он бо, окаянный, со Арсением еретиком изблева, оправдаючи Ария еретика, тако предавша глаголати: рожденна, не сотворенна, и сим отъятием ископа ров прелести роду християнскому по действу лукаваго сатаны. Прочти, царь государь, сам тот свиток, иже написавши подал нынешним архиереом священный страдалец Феодор диякон, колики  тмы свидетельства приводе о символе веры и о истинном Дусе. И те речи во всех книгах еще неизменны, что ни есть на свету, еже есть: рожденна, а не сотворенна; и: во единаго Господа нашего Ісуса Христа, а не Іисуса; и: егоже царствию несть конца.

О третием нарушении в символе.


А что отступник Никон напечатали со Арсением еретиком: не будет конца, и сего отнюдь нет ни в которых, земель книгах не будет конца, но везде несть конца. А несть конца и не будет конца, ей царю, не един, разум в том, но велие разсечение. Не будет глаголющии конца, велик приступ дают жидом, ждущим антих­риста. И о всех сих, государь царь, вонми себе и от глубокаго сна прелести востани. И за единой аз, что ныне истребили из символа, последующим вам быти всем во аде со Арием еретиком. На того бо той положен, яко мечь обоюду остр, и та едина литера хулнику Сына Божия чрево растерза и проседеся на землю. А нынешним темным властем века сего, Бог им воздаст по делом их. Мудри мнящеся быти, воистину обьюродеша.
Несть ныне время переправливати веру, но вре­мя есть, еже ждати Сына Божия с небес, скоро хотящаго судити вселенней в правду. Не коснит бо Господь, якоже нецыи коснение мнят, но грядет скоро, по Апостолу. А сам сладкий наш свет Ісус глаголет: не обрящу, рече, веры своея на земли, разве не во многих, крыющихся в пустынях и горах [Лк. 88]. Ей, ей будет тако, царю. Уста бо Господня глаголаша сия. Воньми себе, Михайловичь, Бога ради, о сем, и внимай себе, да спасешися. Дай праведный суд зде нам со отступники, от Никона мудрость приемшими, да будущего суда тамо избежиши. Вся бо тягота церковная ныне на твоей выи висит; а на вла­стей ныне ни на которых нечево смотрить, вре­мени служат, а напред не озираются беднии пастуси. А ты, государь, аще на суде Христове хощеши стати прав, дай нам зде суд прям. А то не християнское дело, что мучити и озлобляти. Гонимый християнин Христа в себе носит, а гонящий сатане работает. Воспомяни, государь, последния дни и вонми Христовым словесем, како скончатися будет век сей, и каковы прелести антихристовы настанут. Ей, государь, малии познают, а живущии на земли все тому поклонятся. И ты, государь, благоразсуди себе о сем; всех собрав вкупе, а не заочно суди; и всякаго слова сам услыши, да и сам от Христа услышан будеши и царство Его наследиши; и аще восхощеши, и мощно ти есть. Приклони ухо твое ко изгнан­ным, правды ради. Что отступники символ православныя веры раздрали и святых отец предание попрали. Святии предали глаголати: Его же царствию несть конца; а глаголющии вместо несть конца - не будет конца, тии присвояются жидом, ждущим антихриста; распятаго Господа на­шего Ісуса Христа отвергошася. Послушай, госу­дарь, и внимай себе, что глаголет писание: воцарившуся Христу, глаголет церковь: Егоже царствию несть конца. А они, отступницы, ученицы Никоновы, начало царствия Христова отвращающеся, глаголют, яко-де прежде рождества Хри­стова глагола архангел: царствию Его не будет конца. То вправду глаголют; но сия глагола архангел прежде рождества Христова, Бога нашего, яко предгрядущему царствию Христову. Егда ро­дится Христос и егда воцарится Христос, тогда царствию Его несть конца. Прежде бо рождества Христова несть мощно было рещи: царствию его несть конца; егда же царствует Христос и не преста царствовати, то несть конца. Кто во Хри­ста верует, той весть, еже не блазнити кого и блазнится не подобает. Рече бо Господь во святом Евангелии: горе тому человеку, имже соблазн приходит, лучше бы ему не родитися. Ученицы же Никоновы, символ православныя веры раздрали: вместо несть конца, положили не будет конца [якоже унияты, егда на запад (к римскому костелу приступили, тогда) и в своем символе положили: не будет конца. И в Духа Святаго животворящаго, а истиннаго отъяли, и прочия догматы церковные по своему хотению они разрушили]. А кроме того отнюд ни в которых книгах не обретается; везде несть конца. А инде врази Божии напечатали во псалме: Господи прибежище был еси нам. А в старых печатех положено: Господи прибежище бысть нам.
Вонми, государь сему писанию, и благоразсуди себе: с коею верою хощеши стати на страшном суде Христове пред тмы ангельскими и всею вселенною.
Еще побеседую с тобою, яко усты ко устом. Ис темницы, яко из гроба тебе глаголю, и вни­май себе, да спасешиея. Помилуй единородную душу свою, пресвятыя ради Троицы, и вниди паки в первое свое благочестие, в немже ты порожден еси, и даждь суд праведный со отступником Никоном и ученики его.

О четвертом нарушении в символе православныя веры.

И что оне в том же символе напечатали: и в Духа Святаго, Господа, животворящаго, а истиннаго отъято, и сим оне нарушением не токмо всею церковию возмутиша, но и всею тварию, небом и землею, потрясоша, извержением истиннаго из символа. И о том свидетельствует сам владыка Христос в пресвятом своем Евангелии трижды. Первое: еще любите Мя, заповеди Моя соблюдете, и Аз умолю Отца, и иного Утешителя даст вам, да будет с вами во веки Дух истинный [Iоан. 48]. Второе: егда приидет Утешитель, Его же Аз послю вам от Отца, Дух истинный, иже от Отца исходит, той свидетельствуют о Мне [Iоан. 52]. Третие: много имам глаголати, но не можете носити ныне; егда же приидет Дух истинный, наставит вы на всяку истинну. И ныне те свидетельства Христовы страшны, и преступник тем Христовым свидетельствам боюся быти; да и вас молю не преступати богословии Господа нашего Ісуса Христа, поминая прещение Владычне: отметаяйся, рече, Мене и не приемляй глагол Моих, имать судящаго, слово, еже глаголах, то судит ему в последний день. И паки страшнейшее запрещение Владычне поминаю, еже рече в пресвятом Евангелии ко прелагающым пределы вечныя и непови­нующимся богословии Господа нашего Ісуса Христа; вы отца вашего диявола есте и похоти отца вашего хощете творити; он человекоубийца бе искони и во истинне не стоит, яко несть истинны в нем; егда глаголет лжю, от своих глаголет, яко ложь есть и отец лжи. Аз же зане истинну глаголю, не веруете Мне. И Богослов Іоанн в послании своем такоже запрети страшно: всяк, рече, преступая и не пребывая во учении Христове, Бога не имать. Тако же паки Христос рече: Мое учение несть Мое, но пославшаго Мя; и аще, рече, пребудете в словеси Моем, воистинну ученицы Мои будете. И разумеете истинну, и истинна свободит вы. Учи­тель же славяном, верховный Христов апостол, Андрей первозванный, просветивый Русскую землю святым крещением и в Патрех Ахайских, Христа ради, распят бысть, стремглав повешен, и, мучен, учаше предстоящих народов, верных сонм, глаголя тако: веруйте в Бога Отца истиннаго, веруйте в Сына Божия, Господа нашего Ісуса Христа, Бога истинного, веруйте в Духа Святаго, Господа истиннаго. Такожде и ученицы, Ахайских церквей пресвитеры и дияконы, пишут всем церквам по вселенней, иже суть на востоце, и на западе, и на юзе, и на севере: мир вам всем, иже веруют во единаго Бога, Троицу истинную, истиннаго Отца нерожденна, истиннаго Сына единороднаго, истиннаго Духа Святаго, от Отца исходящаго и на Сыне  почивающаго; и приложиша: сию веру прияли есмы от святаго Апостола Хри­стова Андрея. Такоже и Григорий Богослов пишет в слове на Пятдесятницу и в слове на святое Богоявление [Соборник]. [Никита же, епископ Ираклийский те ево слова ясно толкует]. Тако же пишет и Василий Великий в книзе своей [о постничестве], в слове о непорочной вере. Златоустый же Іоанн в слове о оглашении пишет сице: верую во Святый Дух истинный, иже от Отца исходящ, троичное исполнение, на того упо­ваю, на мое освящение. Сим поучайтеся душею и языком всегда. Сия душею и языком вопите всегда [Маргарит]. Блаженный же Іоанн Дамаскин в слове в неделю православия пишет сице: вы же, о честнии послушателие Христовы, древним последуйте гласовом пророческим, и писанием апостольским, и отческим уставом, известно держитеся и твердо веруйте. Тем бо ваша душа сохраните, еже не отторгнутися его с человекоубийцем и льстивым врагом дияволом. И цело, и непорочно, и непоколеблено сохраните себе, свиток имуще право­славный единосущныя и неразделимыя Троицы, той в руках ваших держаще и всем показующе. Да яко усты и языком, такожде и умом той да прочитаем и веруем, еже есть: верую во единаго Бога, и прочая: и в Духа Святаго, Господа истиннаго и животворящаго, иже от Отца исходящаго, иже со Отцем и с Сыном спокланяема и зславима, имже вся освящаются [Собор. л. 321]. Такоже и в Книге о вере пишет, и приводит тамо: всех седми вселенских соборов и десяти поместных, иже Богом собрании святии и богоноснии отцы, в нихже быша мнози знаменосцы и чюдотворцы, и свидетельствуют, что во исповедании православныя веры и в Духа Святаго Господа истиннаго и животворящаго глаголати подобает. Тамо же пишет, яко сие истинное исповедание святии мученицы кровию своею запечатлеша. И те свидетельства приемлю и верую, якоже они свидетельствуют.
И како убо, государь, толик облак свидетельств презрети, а единому Никону отступнику со Арсением еретиком поверити? Како убо ныне москви­тяне и вси великоросияне, по приятии правыя веры Сионския седмое сто лет, и к концу прииде, а ныне они нас учат новой вере? И в коем благочестии родилися, и чему училися, и учили коей вере, и в ней воспитани быша сами, и отцы отец их, а ныне за ту веру кленут непокоряющихся их прелести и царскому другому суду отдают, и кровь християнскую вкупе проливают! Темже яве есть разумети, яко нынешныя сея веры предание не Христа истиннаго Бога нашего, но ложнаго антихриста, хотящаго соединение и мир церков­ный разорити, и мятежа и бесчиния исполнити всех. С ним же всех зде началник, и расколник, и льстец Никон, иже, по Божию попущению, грех ради наших, московский епископ поставлен бысть, на пагубу своея души и прочим на соблазн, иже святыя отцы наша оболгал и проклял, предавшия нам апостольскую веру, иже утвержденную святыми отцы на первом и втором, и прочих седми вселенских соборех, на нихже было святых отец, якоже свидетельствует преподобный Іосиф Волоцкий в своей книге Просветитель, в 7 слове, две тысящи свя­тых отец свидетелствуют исповедание право­славныя веры, еже есть: и в Духа Святаго Го­спода истиннаго и животворящаго, иже от Отца, исходящаго. Тако же и поместнии собори свидетельствуют. И сам святый Іосиф глаголал так и веровал: и в Духа Святаго Господа истиннаго и животворящего. В том же слове и на концы прирек: иже сим веруяй истинен израилтянин есть, в немже льсти несть. И хотяй уведати воистинну, каков был той святый муж в богословии и в разуме божественнаго писания, да прочтет ту его святую книгу, и да познает, яко не бысть в Русии ин таков учитель, и жидом и еретиком велик обличитель, и отступникам правыя веры зелный укоритель [Да в книге о вере правой, в главе 4-й пишет, про тех же святых отец седми соборов и девяти поместных, яко вси свидетелствуют: и в Духа Святаго Господа истиннаго и животворящаго]. И како глаголют отметающии истиннаго, и святых облыгают, яко-де истиннаго в символе не положиша? Колько еретиков было и после втораго вселенскаго собора, а ни един не смел рещи на святых хулы, якобы слово Христово преступиша, истиннаго в символе не положиша. Рече бо Христос, мир Духа истин­наго не может прияти, а не святии. Но един враг, отступник Христов Никон со Арсением еретиком сказали, что святии истиннаго не прияша. Аз грешный видях и в харатейных книгах: и в Духа Святаго, Господа истиннаго и животворящаго. И во обители преподобнаго отца Сергия книгу ви­дях харатейную, в четверть: писано в ней о седми вселенских соборех, и на втором, рече, соборе было святых отец 150 на Македония духоборца, и Святаго Духа исповедаша истиннаго и животворящаго, пресвятаго Духа бытие, и единосущна Отцу и Сыну, и тоя же божественныя силы, якоже то самое изложение правыя веры того святаго собора имать в себе предание о Святем Дусе сице: и в Духа Святаго Господа истиннаго и животворящаго, иже от Отца исходящаго, иже со Отцем и с Сыном спокланяема и сславима, глаголавшаго пророки; и во едину соборную и апо­стольскую церковь, и прочая. А кто смеет к тому приложите, или отъяти, на того они клятву положили. Разумети подобает неглаголющим во исповедании православныя веры Духа Святаго Господа истиннаго, яко с Македонием и с Римляны единомудрствуют, тварь глаголюще Духа Святаго. А егда унияты отступили от православныя веры по Христе по тысящи пятьсот девять десят пятом лете, и тогда они истиннаго из символа выняли же. Епископ их униятской Метин [Мелетий] Смотритской выложил, и той зле душу свою изверже. Многие мужи верны о сем свидетельствуют. И в послании Фотия святейшаго патриарха к болгарскому князю Михаилу, и такожде приводит всех седми вселенских соборов, и на седьмом соборе в сим­воле веры так же написано: и в Духа Святаго, Господа истиннаго. Прочти, государь, тот свиток, что подал Феодор диякон: тамо пространнее написано. Да и во Псалтырях со воследованием, что писаны при великих князех, и в них такожде: и в Духа Святаго, Господа истин­наго и животворящаго. А по нынешних хулницах мудрованию, яко святии-де отцы Господа истиннаго не положили. Не буди то от нас. Аще не исповемы Господа истиннаго Святаго Духа, то несть мы раби его. Хвалите, рече, имя Господне, хвалите раби Господа. И аще глаголем Господа, а отмещем истиннаго, честь Духа Святаго, то несть мы ученицы Христовы, и святому его Евангелию сопротивницы: иже, рече  Христос, несть со мною, на Мя есть; иже не собирает со Мною, расточает. А иже ныне глаголют отступницы и пишут, разсылая, едину сказуют речь быти Господа, а греческим-де языком истиннаго, и сие лжюще глаголют и грех на свою главу собирают. Не едино есть: по нашему Господа, а по гречески кирион, по нашему истиннаго, а по гречески алифинон. И сие есть велие различие между теми имать. Многажды и едина речь на двое делится, но не в сем. Символ же есть весь писал святейший Фотий, патриарх цареградский, к болгарскому князю Михаилу, егоже сам и крести, и вся Болгарская земля от того времени благочестие прияла; а Царяграда царь тому князю и восприемник был от святыя купели. И к нему в послании пишет: и в Духа Свя­таго, Господа истиннаго и животворящаго. Да еще, государь, во Псалтирях следованных, в десть, в стихе: Царю небесный, совершенно Духа Святаго истинным не имянуют же и напечатали сице: Царю небесный, Утешителю, Душе истины. Две буквы и тут наш да иже, из истиннаго отъяли, и тем Духа Святаго учинили раболепна, а не самый истинный Святый Дух именуют. И тем, государь, преступили богословие Господа нашего Ісуса Христа, иже рече в пресвятом своем Евангелии: послю вам от Отца Дух истинный. А от­ступницы напечатали Дух истины, и тем хулу навели на Святый Дух. И пишут глаголюще, не подобает нарицати Духа Святаго истинным, но Дух истины. И по сему, государь, не сам собою будет истинен но от истинны. На погибель себе тако мудрствуют, а на святых отец лгут, будто святии на втором вселенском соборе истиннаго в символе не положили де. А в деянии втораго собора писано во многих книгах рукописных и печатных: святии отцы Святаго Духа Бога истин­наго и животворящего исповедаша. Содрогнитеся вся неглаголющии во исповедании православныя веры Духа Святаго Господа истиннаго. И отметаяйся глагол Спаса Христа, по Спасову пречистому слову: вы отца вашего диявола есте, он человекоубийца, бе искони, и во истинне не стоит дух, но дух лу­кавый, и свойственно ему не истинный зане ложь есть и отец лжи. Не от сих ли началнешаго глаголете во своей вере животворящего? Престаните, молю вы, престаните от сицеваго неправославнаго мудрования и послушайте богословии Спаса Христа, и покоритеся священным словесем святых и богоносных отец: Дионисию Ареопагитскому, Василию Великому, Григорию Богослову, и Іоанну Златоусту, Афанасию и Кириллу Александрийским епископом, и Григорию, Неокесарийскому архи­епископу и чюдотворцу, и преподобному отцу Іоанну Дамаскину, и прочим святым всем, и седми собором вселенским.                 Продолжение далее.....
[главная][наше упование][раскол патр. Никона][раздор митр. Корнилия][ересь монаха Алимпия][богослужение][жизнь общины][отдел соц. поддержки][библиотека][фотогалерея][контакты]